App til indsats ved hjertestop sættes i bero
Den app, som kalder syddanske akuthjælpere ud til for eksempel hjertestop, er ikke fuldstændig driftssikker. Region Syddanmark vil ikke udbrede appen yderligere, før den fungerer uden problemer.
Når Region Syddanmarks AMK vagtcentral sender en ambulance og en læge til et hjertestop, sørger et udkaldssystem på vagtcentralen for, at der i visse områder i regionen automatisk også bliver tilkaldt lokale akuthjælpere.
Det foregår via en app på akuthjælpernes mobiltelefoner. Nu er der konstateret problemer med denne app på visse telefontyper. Akuthjælperne oplever for eksempel, at deres telefon flimrer, og at telefonen slukker, eller skærmen ”låser”, når de modtager et alarmopkald, så alarmoplysningerne ikke kan ses.
Region Syddanmarks præhospitale udvalg er på udvalgsmøde blevet orienteret om problemerne med udkaldssystemet og har bedt administrationen om at arbejde videre med at løse problemet sammen med app-leverandøren First AED. Samtidig var der enighed i udvalget om ikke at gå videre med at udbrede app’en til frivillige i projektet ”Danmark redder liv”, før problemerne er løst.
“I udgangspunktet er udkaldssystemet rigtig godt – når det virker. Når appen virker, er akuthjælperne ofte meget hurtigt fremme ved et hjertestop, og det øger muligheden for at redde liv og førlighed. Men vi bliver selvfølgelig nødt til at være 100 procent sikre på, at appen virker hver gang – uanset hvilken smartphone akuthjælperen har,” siger formand for regionens præhospitale udvalg, Thyge Nielsen (V), i en pressemeddelelse.
I Region Syddanmark er der i dag omkring 460 akuthjælpere fordelt på 23 akuthjælper-/nødbehandlerordninger. De rykker ud i forbindelse med for eksempel hjertestop i de områder af regionen, hvor ambulancerne er længst tid om at komme frem. I det nuværende set up bliver alle akuthjælpere kaldet via First AED-appen.