Psykiaters råd til almen praksis: Vær ADHD-patientens holdepunkt
Mange ADHD-patienter underpræsterer pga. kaos i livet, men med den rette støtte er det muligt at forbedre deres liv markant, siger 1. reservelæge i psykiatri Anne Kjems Philipsen.
Den amerikanske supersvømmer Michael Phelps vandt sin femogtyvende olympiske guldmedalje denne sommer. En præstation uden sidestykke, men uden en målrettet indsats fra sin mor havde Michael Phelps sandsynligvis aldrig fået noget, der lignede en karriere.
Phelps har ADHD, og siden sin tidlige barndom, hvor han havde problemer med at lære at læse og regne men blev opgivet af lærerne, har hans mor ageret manager og håndteret hans sygdom, struktureret hans liv og fokuseret hans urolige energi, så den blev produktiv for ham i stedet for destruktivt.
Anne Kjems Philipsen, 1. reservelæge ved Psykiatrien i Region Sjælland, bruger eksemplet Michael Phelps til at illustrere den forskel, den praktiserende læge har mulighed for at gøre i ADHD-patienters liv.
”Mange voksne ADHD-patienter har brændt alle broer og er ensomme, og de kan være meget vrede. Den gode nyhed er, at de kan behandles, og med støtte og opbakning er det muligt at ændre deres liv markant,” fortalte Anne Kjems Philipsen på konferencen ’Tidlig opsporing og rettidig opfølgning’, hvor hun gav gode råd til praktiserende læger om ADHD-patienter.
Konferencen var arrangeret af Medicinsk Tidsskrift og Prospecta.
Anne Kjems Philipsen mener, at lægehuse med fordel kan give en medarbejder rollen som manager for klinikkens ADHD-patienter. Opgaven vil bl.a. være at sikre, at der er smidighed i kontakten mellem patient og praksis.
Noget så simpelt som at møde til en lægeaftale kan være en umulig opgave for en ADHD-patient, som er plaget af koncentrationsbesvær. Og her kan en ’adhd-ansvarlig’ medarbejders opgave være at tage kontakt til patienten før aftalen eller tage kontakt, hvis patienten udebliver. Ved at udvise fleksibilitet over for patienten, øges sandsynligheden for at patienten følger behandlingen, fortæller Anne Kjems Philipsen.
”Man bliver nødt til at komme ud over oplevelsen af, at patienten får særbehandling frem for andre patienter. Det er ikke særbehandling at ringe op til en ADHD-patient, der har misset en aftale, det er fornuftig håndtering af patientens forstyrrelse,” siger Anne Kjems Philipsen.
Anne Kjems Philipsen har forståelse for, at det kan være overvældende at have voksne ADHD-patienter i en almindelig almen praksis. Hun anbefaler, at man i hver praksis lader én læge eller sygeplejerske varetage ADHD-patienterne, så man får opbygget erfaring med at håndtere sygdommen.