Kristian Lunds blog

DNA-fragmenter afsløret i IBD-patienters blod

Behandlingen af uhelbredelige inflammatoriske tarmsygdomme (IBD) kan måske snart blive lettere med opdagelsen af ​​et nøglemolekyle forbundet med sygdomsopblussen.

Det antyder en ny undersøgelse fra Edinburghs universitet, hvor forskere mener, at opdagelsen hjælper med at forklare den underliggende årsag til lidelser som Crohns sygdom og colitis ulcerosa.

Opdagelsen kan også føre til nye test, der kan hjælpe lægerne med at overvåge patienternes tilstand og hjælpe dem med at skræddersy behandlinger.

Forskerne ved Edinburghs universitet ledte efter faktorer, der kunne være forbundet med sygdomsopblussen ved at teste blodprøver fra næsten 100 mennesker med IBD.

De opdagede små fragmenter af DNA i patienternes blodprøver, som næsten ikke var til stede i prøver fra personer, der ikke havde sygdommene.

Disse molekyler - kaldet mtDNA - findes normalt hovedsageligt i mitokondrier.

Mitokondrier er små cellulære strukturer, der stammer fra en gammel type bakterier. På grund af dette har de DNA svarende til moderne tiders bakterier.

Hos raske mennesker genbruges mtDNA og bortskaffes sikkert af kroppen når mitokondrier bliver beskadiget.

Disse processer virker imidlertid ikke korrekt hos personer med IBD, hvilket gør det muligt for mtDNA at lække fra deres tarm ind i blodstrømmen.

Forskerne siger at dette får immunsystemet til at tro, at der er en infektion, hvilket medfører en inflammatorisk reaktion. Betændelsen forårsager skade på ellers sunde væv og er årsagen til symptomerne på IBD.

Personer med den mest alvorlige sygdom havde de højeste niveauer af mtDNA i deres blod, hvilket antyder, at molekylet kunne tjene som en nyttig markør til overvågning af sygdomsprogression og hjælpe læger til bedre behandlinger.

"Vi undersøger nu, hvordan man blokerer disse molekyler fra at udløse inflammation, i håb om at udvikle nye behandlinger for at forhindre sygdomsopblussen og for at fremskynde patientens helbredelse efter et angreb," siger dr. Gwo-Tzer Ho, som ledede undersøgelsen, der er blevet offentliggjort i tidsskriftet Inflammatory Bowel Disease.

Skarp kritik: Derfor stiger forbruget af ICS trods anbefalinger

I Region Hovedstadens primære sektor er det samlede forbrug af inhalationssteroider til patienter med KOL steget to procent fra 2017 til 2018. Det er sket på trods af, at Sundhedsstyrelsen med den Nationale Rekommandationsliste (NRL) i 2017 anbefalede sundhedspersonalet at bruge mindre ICS til denne patientgruppe.

Ekspert om mulige besparelser: Vi bør se på ICS/LABA-forbruget

Indsatser for Rationel Farmakologi (IRF) i Sundhedsstyrelsen har tidligere meldt ud, at sundhedsvæsenet potentielt kan spare op mod 13 millioner kroner, såfremt patienter med KOL skifter brugen af tiotropiumbromid fra Boehringer Ingelheims Spiriva ud med Tevas Braltus.

Professor vil debattere om røntgen skal udfases ved lungekræftdiagnostik

Er det på tide at udfase røntgenbillede som diagnostisk hjælpemiddel, når der er mistanke om lungekræft? Det spørgsmål stiller fhv. formand for Kræftens Bekæmpelse professor Frede Olesen i et oplæg på et debatarrangement om det multidisciplinære samarbejde omkring lungekræft på Vejle Sygehus den 29. april.