Skip to main content


  Ny viden om psykiatri fra Medicinsk Tidsskrift   


Læge-app svær at betjene for nogle mennesker med psykiske lidelser

App´en Min Læge til kommunikation mellem praktiserende læge og patient udfordrer en stor patientgruppe af mennesker med psykiske lidelser. Patienterne må ikke overlades til sig selv, mener Knud Kristensen, formand for SIND.

Min Læge er navnet på en nyere app, som har afsæt i indsatsområdet Lægen i lommen – borgerrettet app i almen praksis fra strategien Et sikkert og sammenhængende sundhedsnetværk for alle – strategi for digital sundhed 2018-2022. Nu er spørgsmålet bare om app'en vitterligt også er for alle.

Blandt mennesker med psykiske lidelser er der nemlig nogle patientgrupper, som kan have store udfordringer med at bruge Min Læge. Blandt dem med psykisk sygdom, som vil have problemer med at bruge Min Læge, er eksempelvis de, som har har nedsatte kognitive funktioner eller lider af paranoia, fortæller Landsforeningen SINDs formand, Knud Kristensen.

Hos nogle brugere virker app´en fortsat ikke optimalt - de vil eksempelvis opleve at få en melding om, at deres praktiserende læge ikke er tilgængelig via app´en. Andre brugere vil opleve, at der mangler oplysninger i app'en. Børnesygdommene er måske forståelige i en nyudviklet app, men de kan være problematiske for nogle patientgrupper, mener Knud Kristensen.

”Det er ofte sådan for vores målgruppe, at de opgiver hurtigere end andre, så hvis de møder modstand og besvær undervejs, giver de op,” siger han. 

Derfor er det vigtigt, at den ansvarlige praktiserende læge er opmærksom på sin patient, som måske ikke kan magte at søge den nødvendige hjælp via en app, mener Knud Kristensen, som også kan se, at de pårørende kan komme til at spille en større og mere afgørende rolle i takt med, at telemedicinske løsninger udrulles.

”Ansvaret for, at patienten får den rigtige hjælp, ligger både hos den enkelte patient og hos den praktiserende læge. Pårørende som ægtefæller eller forældre bør måske i nogle tilfælde kunne få adgang til app´en, så de kan tjekke op på aftaler. Med respekt for patientens integritet, naturligvis,” siger Knud Kristensen og fortsætter:

”For dem, som kan finde ud af at bruge app´en, er det en god mulighed, men for resten kan det øge distancen mellem patient og læge. Derfor er det vigtigt, at lægen er opmærksom på, om kontakten til patienten ændrer sig ved brug af app'en, så patienten eksempelvis udebliver fra aftaler,” siger Knud Kristensen som et konkret eksempel på, hvor kommunikationen mellem patient og læge kan komme på slingrekurs, når man bruger telemedicinske løsninger. 

Der har været forsøg med telemedicin i den regionale psykiatri, og resultaterne viste, at i gruppen af mennesker med psykiske lidelser er splittelsen stor, når man taler om succes med at anvende telemedicinske løsninger. Nogle fandt stor lettelse ved, at de kunne kontakte deres behandler via telemedicinske løsninger, mens andre overhovedet ikke kunne finde ud af det, fortæller Knud Kristensen. 

"Min Læge vil fungere for nogle af vores patientgrupper, men ikke alle. Hvis man eksempelvis har paranoia og er bange for at blive overvåget, vil man definitivt ikke kunne bruge løsningen,” siger Knud Kristensen og uddyber, at det højst sandsynligt vil gøre sig gældende ligegyldigt, hvor smart man i øvrigt udvikler app´en. 

”Dem med kognitive funktionsnedsættelser kan blive forvirrede over mange valgmuligheder, og derfor er det vigtigt, at det er enkelt og nemt at orientere sig i app´en," siger Knud Kristensen, som undrer sig over, at der tilsyneladende ikke har været involveret brugere med sindslidelser i udviklingen af Min Læge.

”Planlægningen af app'en er ikke noget, som SIND har været involveret i, og jeg synes, det er synd. Der kan jo være meget nyttig læring i at involvere dem, som sidder med problemstillingerne,” siger Knud Kristensen, der mener, at det både nu og i fremtiden er hensigtsmæssigt, hvis man inviterer brugerne med, når man designer brugerfladen i apps, de skal kunne betjene. 

Hensigtsmæssig chatfunktion

I Min Læge kan man tilgå Medicinkortet, hvor man få overblik over medicin, recepter og lave receptfornyelser.

”Som udgangspunkt er det godt, at brugere har mulighed for at tilgå medicinkortet. Vi ved bare, at mange patienter eksempelvis bliver meget forskrækkede, når de læser indlægssedlen i medicinen, og derfor ville det være hensigtsmæssigt, hvis der var en chatfunktion i app´en, så man kompenserer for risikoen for, at nogle borgere er overladt til sig selv,” siger Knud Kristensen.

Han mener i øvrigt, at det er godt, at Min Læge er et supplement til, at patienterne fortsat kan ringe eller sende mail til deres praktiserende læge.

”Det kan blive et uoverskueligt problem, hvis det ændrer sig for hurtigt,” siger han og nævner derudover en række tiltag, han mener er vigtige for, at Min Læge fungerer optimalt.

”Teknologien kan gøre hverdagen lettere for mennesker med kognitive funktionsnedsættelser, når systemer eksempelvis kan give påmindelser, som kompenserer for handicappet såsom, at det automatisk minder om receptfornyelser,” siger Knud Kristensen.

Min Læge er udviklet i samarbejde mellem Praktiserende Lægeres Landsorganisation (PLO) og Sundheds- og Ældreministeriet, og den har til formål at gøre det nemmere for borgerne at komme i kontakt med deres praktiserende læge.