
Sundhedsminister Sophie Løhde (V) siger, at hun er "stærkt forundret" over, at Region Midtjylland har besluttet at stoppe gennemgangen af journalerne.
Sundhedsministeriet blander sig i skandalesagen fra Randers: Hvordan får patienterne revurderet deres behandling?
Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) har bedt Sundhedsstyrelsen om at gå ind i sagen fra Randers om mulige behandlingsfejl i Regionspsykiatrien.
Det fremgår af et brev fra Sundhedsministeriet, som Medicinske Tidsskrifter er i besiddelse af.
Sagen drejer sig om den fyrede psykiater Kristian Kærup Sloth og han og hans kollegers mulige behandlingsfejl i Regionspsykiatrien Randers. Region Midtjylland begyndte sidste år at gennemgå patientjournaler fra afsnit C og D i Regionspsykiatrien Randers for at identificere fejl. Alle patientforløb siden 1. januar 2017 skulle undersøges, men journalgennemgangen af i alt 1.614 patienter blev afsluttet den 29. januar, før arbejdet var færdigt.
"Vi er bange for, om vi overser nogle patienter eller stiller nogle patienter dårligere, end de måske burde være stillet. Derfor sender vi dem et brev og vejleder dem om, at de i stedet skal kontakte Patienterstatningen,” sagde Jakob Paludan, lægefaglig direktør i Regionspsykiatrien Randers.
Kun 555 journaler nåede at blive gennemgået – lidt over en tredjedel – og 49 procent blev vurderet til at være under eller væsentligt under faglig standard.
Sundhedsminister Sophie Løhde (V) siger til DR, at hun er "stærkt forundret" over, at Region Midtjylland har besluttet at stoppe gennemgangen af journalerne.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ønsker nu svar på, hvordan Region Midtjylland vil håndtere de patienter, der kan have modtaget behandling af for lav faglig standard.
"Indenrigs- og Sundhedsministeriet ønsker oplyst, hvordan Region Midtjylland vil tage hånd om de patienter, som er i risiko for at have modtaget behandling under faglig standard, og som både kan være blevet påført en skade eller tab, men som også kan have behov for en faglig revurdering af deres sygdomsforløb," skriver afdelingschef Dorte Bech Vizard til Sundhedsstyrelsen.
Hun beder styrelsen sørge for, at Region Midtjylland forklarer, hvordan den vil sikre, at de patienter, der har behov for det, får vurderet, om deres behandling skal justeres.
Af brevet fremgår det også, at Sundhedsministeriet vil have Sundhedsstyrelsen til at indskærpe regionernes vejledningspligt. Ifølge reglerne på området skal regionerne ikke kun informere skadelidte patienter om muligheden for at søge om erstatning, de skal også i fornødent omfang at bistå med anmeldelse til Patienterstatningen.
Regionsformand Anders Kühnau (Soc.) siger nu til DR, at regionen vil kontakte alle patienter personligt.
"Vi har tænkt os at tage fat i dem enkeltvis, enten ved at ringe til dem, eller når vi alligevel møder dem i psykiatrien, hvor mange af dem stadig er i behandling eller i kontakt," siger Anders Kühnau til DR.
