Skip to main content

Psykiatrisk Tidsskrift


Styrelse fastholder påbud mod psykiatrien i Randers trods fremskridt

Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer fortsat, at der er alvorlige problemer i Regionspsykiatrien Randers – trods stor fremgang siden skandalesagen mod tidligere overlæge.

Styrelsen besøgte i november 2024 afdelingen og endte i december med at give et påbud, fordi der er "alvorlige problemer af betydning for patientsikkerheden". I begyndelsen af april 2025 var styrelsen forbi igen i et opfølgende tilsyn, og selvom der på flere områder er fremskridt at spore, så fastholder Styrelsen for Patientsikkerhed påbuddet.

I rapportudkastet, som nu er sendt i høring, fremgår det, at Regionspsykiatrien Randers i dag lever op til 15 ud af 17 krav fra styrelsen. Det er en klar forbedring siden påbuddet i december 2024, hvor kun 7 ud af 17 blev vurderet som opfyldt.

Styrelsen anerkender, at der er gjort en stor indsats, men vurderer, at der fortsat er "større problemer af betydning for patientsikkerheden" – blandt andet fordi der stadig mangler speciallæger på to af sengeafsnittene. Påbuddet fastholdes derfor i kategori 2 på en skala fra 0 til 3.  

Fremgang i journalføring og faglig struktur

I rapporten fremhæves blandt andet, at afdelingen har styrket organiseringen og tydeliggjort ansvarsfordelingen. Sygeplejefaglige vurderinger er nu beskrevet med fyldestgørende handlinger, og der bliver fulgt op i relevant omfang.

Men der er også områder, der fortsat halter. Det gælder blandt andet journalføring af patienters informeret samtykke, som ofte gives, men ikke systematisk dokumenteres. I enkelte tilfælde er selvmordsrisikovurderinger ikke udfyldt korrekt, og i ét tilfælde manglede opfølgning ved observationsfokus.

Styrelsen skriver: "Der var fokus på problemstillingen i organisationen, og personalet kunne fortælle, at det informerede samtykke altid blev indhentet, men ikke altid i tilstrækkelig grad journalført. Journalen fremstod i øvrigt ajourført systematisk og fyldestgørende."

Baggrund: Et år med skandalesag og politianmeldelse

Det seneste års begivenheder i Randers har sat dybe spor. I januar 2024 blev en overlæge hjemsendt efter en whistleblower-henvendelse. Senere i 2024 blev han politianmeldt og fik et fagligt påbud for mangelfuld journalføring. En gennemgang af 555 patientjournaler viste, at halvdelen var under faglig standard. 

Sagen førte blandt andet  til et åbent samråd i Folketinget i april 2025, hvor sundhedsminister Sophie Løhde (V) sagde: "Det stod på alt for længe, uden regionen greb ind, og det er et klart svigt," sagde hun i Sundhedspolitisk Tidsskrift den 23. april 2025.

Mens både Løhde og Enhedslistens Peder Hvelplund kritiserede Region Midtjylland for passivitet, advarede flere andre politikere mod at skabe en heksejagt på psykiatere. Karin Liltorp (Alternativet) fremhævede, at der ikke havde været ét eneste selvmord på afsnit C under den nu fyrede overlæges ledelse og sagde: "Jeg er bekymret for, at hele sagen har udviklet sig en form for heksejagt, og jeg vil også gerne have fokus på retssikkerheden for psykiaterne," sagde hun under samrådet.

Louise Brown (Liberal Alliance) udtrykte tilsvarende bekymring og spurgte, hvorfor ingen greb ind tidligere, hvis overlægens journaler virkelig var så mangelfulde.

Sundhedsministeren svarede, at Patienterstatningen har tildelt erstatning i to sager – én af dem efter et selvmord, som kunne være undgået.

I Psykiatrien i Region Midtjylland erkender lægefaglig direktør Jakob Paludan, at det ikke er godt nok, når påbuddet mod afdelingen opretholdes.

"Men der er tydelige tegn på, at vi er godt på vej i forhold til besøget i december. Der er en anerkendelse af stor fremdrift. Men der er stadig et stykke vej endnu," siger han til DR.

Sagens udvikling

2019-2023 Flere bekymringshenvendelser om patientsikkerheden på afsnit C i Regionspsykiatrien Randers.

Jan 2024 Whistleblower-henvendelse fører til, at overlæge hjemsendes.

Maj 2024 Fratrædelsesaftale indgås med overlægen.

Sep 2024 Frihedsbrevet afslører kritisable forhold. Regionsledelsen i Randers fratræder. Journalgennemgang af 1.614 forløb igangsættes.

Nov-dec 2024 Patienterstatningen vurderer, at selvmord kunne være undgået. Overlægen politianmeldes. Styrelsen udsteder påbud til både overlægen og hele psykiatrien i Randers.

Jan 2025 Journalgennemgang stoppes efter fund af fejl i halvdelen af journalerne. Alle patienter vejledes i at klage.

Feb 2025 Region Midtjylland genoptager journalgennemgangen efter pres fra minister, styrelse og foreninger.

April 2025 Åbent samråd om sagen i Folketingets sundhedsudvalg.

April-maj 2025 Styrelsen for Patientsikkerhed på nyt besøg – styrelsen opretholder påbud.