Endokrinologisk Tidsskrift

 - først med nyheder om ny medicin

Overvægt i top 3 over risikofaktorer for cancer

Flere og flere cancerformer knyttes sammen med overvægt. Alligevel er næsten halvdelen af befolkningen uvidende om denne sammenhæng. Det vil Kræftens Bekæmpelse lave om på med kampagnen Bevar normalvægten.

 I 11 forskellige cancertyper har forskerne fundet en sammenhæng med udviklingen af cancer og overvægt. Overvægt er i dag i top 3 over de faktorer, der øger risikoen for cancer, og ni procent af alle cancertilfælde skyldes overvægt. Hvis udviklingen fortsætter, vil 55.000 danskere få cancer i 2045 som følge af overvægt.

”Vi bliver hele tiden klogere og kan se, at overvægt spiller en central rolle ikke kun for type 2-diabetes og hjertekarsygdomme men også for udviklingen af cancer,” siger projektchef i Kræftens Bekæmpelse Gitte Laub Hansen.

”Beregninger fra Kræftens Bekæmpelse og Nordisk Cancer Union viser, at næsten 50.000 cancertilfælde kan forebygges over de næste 30 år, hvis ingen danskere var overvægtige. Så det er tydeligt, at her er en stor akut samfundsopgave.”

Uvidenhed i befolkningen

Men selvom forskerne hele tiden får mere viden om sammenhængen mellem overvægt og cancer, er det ikke tilfældet i befolkningen, viser en ny undersøgelse, som er udført af Gallup for Kræftens bekæmpelse.

I undersøgelsen er 1126 danskere blevet spurgt om, hvor stor indflydelse 10 forskellige faktorer, som f.eks. overvægt, rygning, solskoldning og kost har på udviklingen af kræft. I undersøgelsen svarer over 40 procent, at overvægt kun har lille eller slet ingen indflydelse på udviklingen af cancer.

”Undersøgelsen understreger, at vi har en stor informationsopgave,” siger Gitte Laub Hansen.

”Det gælder både i forhold til befolkningen og politikerne, at der er brug for at informere om, at overvægt ikke kun øger risikoen for hjertekarsygdomme og type 2-diabetes, men også spiller en central rolle i udviklingen af kræft.”

En kæmpe samfundsudfordring

Fra 2014 til 2017 blev der 250.000 flere overvægtige dansker og 150.000 flere med svær, sundhedsskadelig overvægt. I dag er antallet af danskere med for højt BMI på 2,4 millioner, og 800.000 er svært overvægtige.

Og når man kender til sammenhænge mellem vægt og sygdom og herunder også udviklingen af cancer, er løsningen umiddelbart enkel: Vægttab.

”Men det er ikke så enkelt, for de bagvedliggende årsager til overvægt er komplekse. Flere og flere børn og unge er overvægtige, og er du først meget overvægtig, kan det være vanskeligt at tabe sig,” siger Gitte Laub Hansen.

”Men helt ind til benet handler al vægttab om det, vi spiser og hvor meget vi rører os. Og det er her, vi kan sætte ind.”

En fælles indsats

Ifølge Gitte Laub Hansen er der brug for en samlet national indsats, som mobiliserer alle de sektorer, der har indflydelse på danskernes kost, på hvad og hvor meget vi spiser.

”Vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at forebygge og dæmme op for det, der er en fedmeeksplosion,” siger hun.

”Hvis ikke vi vil ende som Malta eller USA, hvor 70 procent af befolkningen er overvægtig, må vi gøre noget nu.”

I Kræftens Bekæmpelse arbejder man derfor lige nu på at samle midler til en stor indsats, hvor foreningen sammen med danskerne, virksomhederne og andre sundhedsorganisationer sætter overvægt højt på den nationale dagsorden og får sat gang i en holdningsændring.

”Vi håber på at få midler til arbejdet fra fonde og fra Knæk Cancer 2018, og planen er at søsætte kampagnen i efteråret 2019,” siger Gitte Laub Hansen.

Bevar normalvægten

Kræftens Bekæmpelses kampagne er koncentreret om tre hovedbudskaber.

1. Rightsizing, som fokuserer på at gøre portionerne mindre hjemme, på mad- og drikkevarer i butikker, portioner i kantiner, restauranter og takeaway. Mindre portioner eller pakker, som tidligere har handlet om afgifter og økologi, skal også handle om sundhed.

2. Kræmmergenet, som tager fat på danskernes lyst til at gør en god handel, selvom det betyder, at vi ofte køber mere, end vi har brug for. Supersizing skal gøres til en lose/lose sitaution, ligesom man skal trække på erfaringer fra madspild-bevægelsen, som på kort tid har formået at ændre danskernes mindset.

3. Markedsføringsplatform, som skal gøre det attraktivt for virksomhederne at rightsize med inspiration fra mærkedage og fuldkornslogoet, som hurtigt har vundet indpas i danskernes bevidsthed.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse

Ledelse

  • Chefredaktører
    Kristian Lund
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

    Nina Vedel-Petersen
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

    Nordisk annoncedirektør
    Marianne Østergaard Petersen
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

    Adresse

    Schæffergården
    Jægersborg Alle 166
    2820 Gentofte
    CVR: 37 21 28 22

    Kontakt

    Annoncer
    Kontaktinfo
    Abonnement
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Medarbejdere

  • Redaktionschef

    Helle Torpegaard
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

    Journalister

    Anne Mette Steen-Andersen, redaktionel udviklingsleder
    Bo Karl Christensen, redaktionsleder
    Frederik Jølving, redaktionsleder
    Signe Juul Kraft - onkologi, hæmatologi, sundhedspolitik
    Nina Bro - sclerose, sundhedspolitik
    Maiken Skeem – hjertekar, sundhedspolitik
    Mads Moltsen - gastroenterologi, onkologi
    Henrik Reinberg Simonsen, almen praksis, allround

    Tilknyttede journalister

    Berit Andersen – psykiatri, sundhedspolitik
    Birgit Brunsted - onkologi, hjerte-kar, generelt
    Jette Marinus - respiratorisk
    Maria Cuculiza - kultur, neurologi
    Gorm Palmgren - onkologi
    Marianne Rohweder - overvægt, sundhedspolitik
    Ebbe Fischer - allround
    Natacha Houlind Petersen - allround
    Nana Fischer - allround
    Hanna Sigga Madslund, allround
    Stephanie Hollender, allround

    Kommerciel afdeling

    Annoncekonsulent
    Malene Laursen
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

    Salgskonsulent
    Helle Garrett
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

    Salgskonsulent, Sverige
    Annika Östholm
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

    Webinarer
    Majbritt Laustrup
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

    Administrativ koordinator
    Anette Kjer Overgaard
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

    Konference koordinator
    Christina Ludvig
    Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

    Research
    Birgitte Gether