Vi har fået en regering, som ikke tror på lægerne

IBD: Mikrobiota kan forudsige effekten af biologisk behandling

Et nyt studie indikerer, at mikrobiotaen hos patienter med inflammatoriske tarmsygdomme (IBD) kan bruges til at forudsige, om de vil have gavn af biologisk medicin.

Det biologiske lægemiddel infliximab kan gives til IBD-patienter, hvis det ikke er muligt at holde sygdommen i ro med konventionel behandling. Infliximab er et antistof, der forhindrer det proinflammatoriske cytokin TNF-α i at binde sig til inflammatoriske celler i tarmen. Det er effektivt til at reducere inflammation og bringe sygdommen i ro, men 30-40 procent af patienterne oplever ingen effekt af behandlingen eller mister effekten over tid. Der findes i øjeblikket ingen pålidelige tests, der kan forudsige behandlingsresponsen.

Helsinki Universitet og gastroenterologisk afdeling på Helsinki Universitetshospital har undersøgt, om de ved at analysere IBD-patienters mikrobiota kunne finde markører, der kan forudsige responsen på infliximabbehandling. Resultaterne er  offentliggjort i tidsskriftet Journal of Crohns and Colitis.

Studiet viser blandt andet, at der allerede før behandlingen var tydelige forskelle i mikrobiotaen hos de patienter, som endte med at opnå effekt af behandlingen, og dem, som ikke opnåede effekt.

Og de to gruppers mikrobiota reagerede også forskelligt på behandlingen. Patienter, som ikke reagerede på behandlingen, havde færre antiinflammatoriske bakterier fra Clostridia-familien og et højere antal proinflammatoriske bakterier og svampe såsom Candida. Visse tarmbakterier kunne forudsige, om patienten ville reagere godt på infliximab-behandlingen.

Resultaterne viser ifølge forskerne, at tarmbakterier potentielt kan bruges som indikatorer for, om det giver mening at indlede biologisk behandling.

"En prædiktiv test ville gøre det muligt at vælge en passende behandling, hvilket kan give besparelser i  sundhedsvæsenet," mener Eija Nissilä, der er postdoc på Helsinki Universitets afdeling for bakteriologi og immunologi og medforfatter til studiet.

Dansk udviklet stroke-score kan spare tid og redde liv

På Aarhus Universitetshospital har man udviklet og benytter den præhospitale symptom-score PreSS. Med den er man allerede i ambulancen i stand til at afgøre, om der er tale om et stroke – og hvor alvorligt det i givet fald er. Minutter kan nemlig være altafgørende for patientens udkomme.

Topup nb