Skip to main content

Endokrinologisk Tidsskrift

Danskerne har fået coronadeller

Mange danskere har oplevet, at hjemmelivet under coronanedlukningen af Danmark i forårsmånederne ikke er gået ubemærket hen over sidebenene.

Derfor har coronapandemien sat fokus på overvægtspandemien

Overvægtige udgør 62 procent af de indlagte patienter i Danmark, 73 procent i Storbritannien og 83 procent i Frankrig. Næsten en tredjedel af de corona-ramte danskere har tilmed et BMI over 30 og er dermed svært overvægtige.

Professor: Semaglutid-studie en milepæl for fedmebehandling

Resultaterne af Novo Nordisk STEP 4-studie, som medicinalvirksomheden meddelte fondsbørsen onsdag, cementerer de optimistiske forventninger til semaglutid i det fulde fase III-program. Med et gennemsnitligt vægttab på 17,4 procent lever resultaterne fuldt ud op til resultaterne fra fase II.

Ulla Astman: Overvægtskurven skal knækkes med lovgivning

Næstformand i Danske Regioner, Ulla Astman (Soc.), efterlyser handling nu og ser gerne, at indsatsen overfor fedme bliver endnu bredere, inddrager endnu flere interessenter og samles under en dansk Folkesundhedslov efter norsk model.