Lovforslag: Regioner kan fremover etablere regionsklinik uden først at lave udbud
Et nyt lovforslag fremsat af Indenrigs- og Sundhedsministeriet lægger op til, at regionerne fremover springer udbudsrunden over, så private aktører ikke får lov at byde ind på lægebetjeningen i områder med lægemangel. PLO er glade, udbudsklinikkerne råber vagt i gevær.
I udkastet til det nye lovforslag lyder det, at ”[i] de tilfælde hvor regionsrådet ikke kan afsætte et ydernummer til en læge, som vil praktisere i henhold til stk. 1, 1. pkt., jf. § 60 stk. 1, kan regionen selv etablere og drive en klinik, som leverer almen medicinske ydelser.”
Tidligere lød det, at hvis der ”der ikke er private leverandører, der deltager i udbud af drift af praksis foretaget i henhold til stk. 3, eller regionsrådet har forkastet bud i henhold til stk. 4, 2. pkt., kan regionsrådet selv etablere en praksis i en periode på op til 6 år.”
Kravet om et privat udbud er altså blevet visket ud i det nye lovforslag.
Lovforslaget skal udmønte dele af den brede politiske aftale om en sundhedsreform, som blev indgået med størstedelen af Folketingets partier i maj, 2022 med sigte på at indføre ”smidigere regler for etablering og drift af regionsklinikker,” som det er formuleret i et orienteringsbrev fra Sophie Løhde (V).
PLO tager godt imod ændringen, som man mener vil komme medlemmerne til gode, idet lægeorganisationen betragter regionsklinikkerne som en slags overgangsfænomen: ”Det betyder konkret, at et ydernummer skal overdrages til en almindelig praktiserende læge, så snart en sådan melder sig på banen. Det er meget tilfredsstillende, og det sikrer, at regionsklinikker alene vil være en midlertidig løsning, indtil der er blevet uddannet tilstrækkeligt mange praktiserende læger,” siger formand Jørgen Skadborg.
Sundhedsøkonom på Syddansk Universitet, professor Jes Søgaard er overbevist om, at regionerne har ønsket sig en lovændring som denne i lang tid. Og at forhandlingerne om akutpakkerne måske har givet dem en åbning.
”Udbud er besværlige og kræver bureaukrati. Det her udkast viser også Sophie Løhde som en mindre ideologisk Venstre-minister end tidligere. Det viser et Venstre, der lukker ned for nogle værdier omkring udbud og det private marked, som tidligere har været centrale for dem. Hun har lyttet til regionerne, men har helt sikkert også fået noget til gengæld under forhandlingerne om akutpakkerne. Overordnet må man dog sige, at der er sket meget for Venstre her, siden sidst Sophie Løhde var sundhedsminister,” siger Jes Søgaard.
Sundhedsøkonom, professor Jakob Kjellberg fra VIVE ser tilgangen som fornuftig med henvisning til lægedækningsproblemet, som han ikke finder, PLO har løst. Han oplever, at det politiske billede har ændret sig i en retning, hvor den mere traditionelle PLO-læge ikke har samme entydige politiske opbakning som tidligere.
”Regionsklinikker tyder jo på at være en fin måde at gøre tingene på. PLO-strukturen har fejlet i at sikre tilstrækkelig lægedækning og har sovet lidt i timen. Hvis bare PLO-modellen havde fungeret, havde der ikke været behov for de her tiltag med regions- og udbudsklinikker. Men PLO-modellen er svær at gøre til en attraktiv forretning i yderområder, hvor der er eksempelvis mere overvægt og komorbiditet per patient end andre steder. Her er det som PLO-læge sværere lave en ordentlig forretning, hvilket ikke gør det nemmere at tiltrække læger. Og måske vil nogen almenmedicinere gerne arbejde i en regionsklinik, så hvorfor ikke gøre plads til andre løsninger, der kan give noget aflastning for de læger, der ikke her og nu vil slå sig ned som selvstændige erhvervsdrivende, ” siger Jakob Kjellberg.
Medicinsk Tidsskrift: Men PLO ser det her som noget midlertidigt, inden de her områder med regionsklinikker overgår til PLO-klinikker?
”Skadborg er formand for PLO, og det vil være mærkeligt, at han siger andet. PLO synes selvfølgelig, at deres model er den rigtige,” svarer Jakob Kjellberg.
Regionsklinikker er dyrere end andre klinikformer
CEO Thomas Helt fra alles Lægehus – der ifølge egne tal står for lægedækning af mere end 130.000 patienter, hvoraf mere end 70.000 af disse patienter er bosat i regionalt lægedækningstruede områder – er kritisk over for lovforslaget.
”Set fra et samfundsøkonomisk perspektiv vil det være en uansvarlig udvikling at fjerne konkurrencen på området. Vi ved, at driften af regionsklinikker er væsentligt dyrere end både udbudsklinikker og overenskomstbundne klinikker, det viser blandt andet en analyse fra PLO. Der er dog ingen indikationer på, at regionsklinikkerne skaber mere sundhed for denne meromkostning. Hvis konkurrencebaserede udbud afskrives, risikerer vi at stå overfor en uhensigtsmæssig prisudvikling i det primære sundhedsvæsen, uden at give borgerne et bedre sundhedstilbud, ” siger Thomas Helt.
PLO-analysen, som Thomas Helt henviser til, hedder ’Ekstraudgifter på 30 mio. kr. til regions- og udbudsklinikker’ Den viste, at drift af regionsklinikker er 45 procent dyrere end drift af udbudsklinikker og 57 procent dyrere end PLO-klinikker.
En analyse fra Region Nordjylland lavet af Dansk Erhverv viser også, at regionsklinikkerne haft større omkostninger per patient. For perioden 2016-2018 har omkostningerne per patient været lavest i PLO-klinikkerne, står der i notatet.
En sådan sammenligning finder sundhedsøkonom Jakob Kjellberg dog ikke fair.
”Livet er ikke helt så simpelt. Den alternative klinikform havde ikke fandtes, hvis der var en PLO-klinik. Men de er kun etableret, hvor der har manglet en PLO-klinik. Det er pære og bananer. Hvad havde det kostet at drive en tilsvarende PLO-klinik samme sted? siger Jakob Kjellberg.
Udbudsklinikkerne er ved at tabe politisk støtte
Selvom udbudsklinikker ifølge Jakob Kjellberg i evalueringer har klaret sig dårligere end regionsklinikker grundet blandt andet kortere ansættelser blandt personalet, tror sundhedsøkonomen fra VIVE stadig, at der fremover vil blive plads til begge klinikformer.
"Det bliver næppe deres undergang, selvom det nye lovforslag stiller regionsklinikkerne bedre. Det her er så nok heller ikke den sidste justering, vi kommer til at se,” siger Jakob Kjellberg med henvisning til blandt andet strukturkommissionen.
Sundhedsøkonom Jes Søgaard oplever dog, at lovforslaget kan være en budbringer om dårlige tider for udbudsklinikkerne.
”Jeg vil sige, at det er et tilbageskridt for dem. Både ændringsforslaget og at de tilsyneladende mister den politiske støtte fra Venstre. Det er et nyt Venstre, de ser. Et Venstre, der tager det at være del af en midterregering, på sig,” siger Jes Søgaard.