Skip to main content

Konstitueret DSAM-formand vil søge posten permanent

Den hidtidige næstformand for Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM), Maria Krüger, er ny konstitueret formand, og hun stiller op til formandsposten, når der bliver valg, siger hun. 

Bolette Friderichsen: Maria vidste det ikke, men jeg vidste, at hun var klar

Bolette Friderichsen går ”ned på fuld tid” nu, hvor hun overlader formandsposten i Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) til sin hidtidige næstformand, Maria Krüger.  Medicinsk Tidsskrift har ringet hende op og spurgt, hvad der har forandret sig siden generalforsamlingen i oktober måned, hvor hun enstemmigt blev valgt til en ny, sidste periode som formand.

DSAM-formand stopper: Vil hellige sig lægegerningen

Bolette Friderichsen stopper som formand for Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) ved udgangen af 2025. Maria Krüger, som i dag er næstformand, konstitueres som formand frem til førstkommende repræsentantskabsmøde i marts.

Nordjyske læger klager: Regionen kræver penge tilbage for samtaleterapi

En lægeklinik i Nibe er blevet pålagt at tilbagebetale honorar for samtaleterapi til Region Nordjylland. Regionen anerkender ikke samtalerne som en del af et behandlingsforløb, hvis der er gået mere end seks måneder mellem dem. Ifølge praksislæge Helle Skou findes kravet kun beskrevet i aftalen for første og anden samtale – ikke for de efterfølgende. Hun er forbløffet over, at regionen uden juridisk grundlag straffer en aktiv indsats for psykisk syge.

Ny fællesregional GLP-1-vejledning formilder ikke kritikerne

Der er nu kommet en fællesregional vejledning for brug af GLP-1-receptoragonister mod type 2-diabetes. Vejledningen skal hjælpe praksislæger med at fortolke et år gammel tilskudsklausul og sikre ensartet behandling på tværs af regionerne. Diabetesforeningens forskningschef er ærgerlig over den sene ankomst og finder stadig kritikpunkter i den nye vejledning.

Analyse: Ny opgavebeskrivelse gør magtkampen i almen praksis tydelig

Analyse. En ny national opgavebeskrivelse skal fra 1. januar 2027 fastlægge, hvilke opgaver praktiserende læger skal løfte. Men høringen af Sundhedsstyrelsens udkast viser, at uenigheden mellem regioner og lægeorganisationer ikke handler om opgaver alene. Den handler om tempo, styring og om, hvem der reelt har hånden på rattet i det nære sundhedsvæsen.

Patienter med tilbagefald af kræft risikerer at blive tabt mellem sektorerne

Der er ikke klare retningslinjer for, hvordan praktiserende læger håndterer en patient ved mistanke om tilbagefald af kræft. Bag praksislægen står heller ikke et hospitalsvæsen med klare indgange og forløb for patienter med tilbagefald. Det er en mangel, mener forsker bag undersøgelse, der viser, at 44 procent af alle patienter med tilbagefald har deres første kontakt i almen praksis.

Mange indlægges akut – tidlig opsporing af lymfom er vanskelig i almen praksis

Patienter med lymfom, der diagnosticeres i akutte forløb, har mere alvorlig sygdom og højere mortalitet end patienter i elektive diagnostiske forløb, viser nyt studie. Det kan forklares med sygdommens biologi, men det kan også skyldes, at patienternes symptomer ikke opdages i tide. Der er behov for mere præcise metoder til at afgøre, om patienterne skal viderehenvises fra almen praksis, lyder det fra forfatterne.

Professor: Fravær af 2026-delaftale er dårligt nyt for både PLO og regioner

2026 banker snart på døren uden en ny økonomisk aftale mellem PLO og RTLN (Regionernes Lønnings- og Takstnævn). Der er ingen vindere i denne situation, vurderer professor emeritus, sundhedsøkonom Kjeld Møller Pedersen. Praktiserende læger bliver ramt på pengepungen, og Danske Regioner ser ind i et forsuret samarbejdsklima omkring sundhedsreformen.

Revideret lovforslag 2b får pæn modtagelse af PLO, men andre er bekymrede

Folketinget første-behandler torsdag ​lovforslag 2b version 2.0​. Det oprindelige udkast fandt PLO og en lang række praktiserende læger uspiseligt. Vi er blevet imødekommet, lyder vurderingen fra formandskabet nu, men ikke alle læger kipper med flaget, og en af sundhedsreformens hovedarkitekter er bekymret for, hvad regionerne snart har tilbage af råderum til en reform.

DSAM-formand om ny opgavebeskrivelse: Umuligt at løse samtlige af de opgaver fra 2027

Basal palliation, demensudredning og koordination for sårbare patienter slutter sig til kronikerpakker og kræftopfølgning som nye opgaveposter for den praktiserende læge om godt et års tid. DSAM-formand Bolette Friderichsen finder opgaverne relevante, men mener ikke, der på nuværende tidspunkt er læger nok til at løfte den udvidede palet.

Nyt projekt: Læger kan henvise patienter til sociale fællesskaber

Praktiserende læger i Norddjurs Kommune får fra 2026 mulighed for at udstede sociale henvisninger til patienter, som lægen vurderer kan have størst gavn af et lokalt fællesskab, rådgivning eller aktiviteter i civilsamfundet frem for flere kontakter til sundhedsvæsenet.  Ordningen bygger på erfaringer fra blandt andet København.

Sophie Løhde havde bragt det hvide fredsflag med til de praktiserende læger

Da formanden for Praktiserende Lægers Organisation (PLO), Jørgen Skadborg, mandag eftermiddag åbnede årets Lægedage i Bella Center i København, lagde han ud med både optimisme og bekymring. For første gang siden sidste års kongres kunne han stå på scenen med en sundhedsreform i ryggen – men også med forhandlinger med Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN), der brød sammen forrige weekend.